منبع ایجاد نویز EMI :

بروز نویز مغناطیسی EMI می تواند دلایل طبیعی داشته باشد و هم می تواند از دستگاه های الکتریکی ساخت بشر نشات بگیرد. EMI ساخته شده توسط انسان اغلب نتیجه کارکرد مدارات الکترونیکی و الکتریکی ، دستگاه های سوئیچینگ و یا تغییرات بسیار سریع در دامنه جریان های بزرگ باشد.

1-منابع طبیعی ایجاد نویز EMI :

- صاعقه و رعد و برق

- تششعات خورشیدی

- نویزهای موجود در کهکشان که به داخل جو زمین نفوذ نماید

- الکتریسیته ساکن

- طوفان های الکتریکی جوی

- طوفان های مغناطیسی خورشیدی

- طوفان های گرد و غبار

- طوفان های برفی و جریانات قطبی

- خورشید

EMI های طبیعی می توانند بصورت ناگهانی ایجاد شده و بر تجهیزات محافظت نشده تاثیرات جدی بگذارند. تداخلات الکترومغناطیسی قابل توجه تر از قبیل تششعات خورشیدی و طوفان های مغناطیسی جوی اغلب بر روی تجهیزات نظامی و تکنولوژی های بکار رفته در صنایع حمل و نقل هوایی و زمینی تاثیر خواهند گذاشت. اگر خورشید دقیقا در زاویه پشت ماهواره ها قرار بگیرد ، بدلیل ایجاد نویز مغناطیسی ، باعث ایجاد اختلال شدید در امر انتقال داده ها به زمین می گردد و در مقیاس کوچکتر طوفان های برفی باعث اختلال و نویز در ایستگاهای رادیویی و سیگنال های تلفن همراه خواهد شد.


2- منابع عمومی ایجاد نویز EMI توسط انسان

دلایل عمومی ایجاد نویز EMI اغلب دستگاه هایی هستند که با سیگنال بی سیم کار می کنند . البته در این میان دیگر تجهیزات الکترونیکی نیز در ایجاد نویز بدون نقش نیستند. با اینکه EMI حاصل از کارکرد این دستگاه های عمومی باعث ایجاد خسارت شدید یا دائمی نمی شوند اما با این حال اختلالات بوجود آمده آزاردهنده بوده و منجر به ضعف عملکرد دیگر دستگاه های الکترونیکی می شود. در اینجا چند دلیل شایع ایجاد نویز در محیط های مسکونی را می آوریم :

  1. - تلفن همراه

- لپ تاپ

- مودم های وای فای

- دستگاه های مجهز به بلوتوث

- مایکرو ویو

- فرهای توستر

- پتوهای برقی

- پدهای گرمایشی

- هیترها

-  لامپ ها 

با توسعه و رشد روز افزون وسایل الکترونیکی در ساختمان ها و استفاده های روزمره ، تاثیرات منابع عمومی نویز EMI در حال افزایش است. با استفاده بیشتر افراد از تلفن همراه و کامپیوترها ، جریان مغناطیسی با تراکم بیشتری در محیط اطراف ایجاد شده و مجاورت بیشتر و بیشتر این دستگاه ها با یکدیگر باعث قربانی شدن آنها توسط EMI خواهد شد. عملکرد بهتر تجهیزات الکترونیکی تداخل الکترومغناطیسی بیشتری را ایجاد می نماید و انتظارات سختگیرانه از پردازش سریع اطلاعات توسط دستگاه های الکترونیکی باعث شده است این دستگاه ها با فرکانس های بسیار بالاتری کار کنند و این بدان معنی است که این دستگاه ها نویز های مغناطیسی با شدت بیشتر و در دامنه فرکانسی بسیار بیشتری تولید خواهند نمود و فیلترهای EMI که جهت جلوگیری از تداخلات الکترومغناطیسی در فرکانس های خاص طراحی شده اند نتوانند از دستگاه در برابر نویزهای با فرکانس بالاتر محافظت نمایند.

 

3- منابع صنعتی ایجاد نویز EMI توسط انسان:

منابع صنعتی ایجاد نویز EMI در مقیاسی بسیار بزرگتر از بخش خانگی بوده و موجب آسیب های شدید و تداخلات جدی در میان تجهیزات صنعتی high tech می گردد. EMI های صنعتی باعث تداخل در تجهیزات بیمارستانی ، عملیات و فرآیندهای کنترلی نظامی و حتی شبکه برق محلی می شود که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد :

- موتورهای الکتریکی و ژنراتورها : موتورهای الکتریکی و ژنراتورها می توانند مقادیز زیادی نویز با فرکانس بالا تولید کنند و اغلب در چرخه های بدون توقف در زنجیره تولید دائما در حال کار و تولید نویز شدید هستند و بر روی دیگر تجهیزات اثرات مخربی دارد.

- شبکه های تلفن همراه و آنتن های ماهواره ای : ارتباط از راه دور چه به روش سیمی و بی سیم تولید EMI می کنند. با افزایش روز افزون شبکه های مخابراتی و کاربران تلفن همراه و نویز تولید شده توسط آن تهدید شدیدی برای تجهیزات الکترونیکی و ابزار دقیق خواهد بود.

- سیگنال های تلویزیونی : مانند شبکه های مخابراتی ، سیگنال های تلویزیونی نیز می توانند باعث انتقال نویز به وسایل خانگی و تجهیزات صنعتی گردد.

-  نویزهای رادیو و ماهواره : امواج رادیویی و ماهواره ای توزیع شده در سطح کشور می تواند باعث تداخل در شبکه های تلفن همراه و تجهیزات حساس شود.

- شبکه های انتقال قدرت : خطوط انتقال برق اغلب دارای ولتاژ بالا و فرکانس پایین هستند و این امر موجب ایجاد نویز EMI و اختلال در عملکرد دستگاه های الکترونیکی شود. تمامی اختلالات در شبکه انتقال برق از قبیل افزایش ولتاژ ، افت ولتاژ ، سرج ها ، اتصال کوتاه ها ، بلاک اوت های شبکه ( فروپاشی ولتاژ)  و ...به شدت می تواند اختلالات الکترومغناطیسی تولید نموده و تجهیزات متصل به آن را آسیب بزند . در بسیاری از مواقع ساخت و سازهای داخل حریم خطوط انتقال برق باعث نویز شدید در وسایل خانگی نیز خواهد شد.

-  راه آهن ، حمل و نقل ریلی  و سیستم های حمل و نقل انبوهسیستم های حمل و نقل انبوه می تواند نویز EMI را از سیستم پیشرانه ، سیگنالینگ ،سیستم های کنترل و دیگر فرآیندها تولید نماید. این سیستم ها در ولتاژها و جریان های بالایی کار می کنند که می توانند سایر تجهیزات مربوز به حمل و نقل و تاسیسات نزدیک به ایستگاه ها و یا در حریم ریلی را تحت تاثیر قرار دهد.

- تجهیزات پزشکی : بسیاری از فناوری ها از قبیل تجهیزات لایف ساپورت ، اشعه ایکس ، دستگاه های MRI ، واحدهای جراحی الکتریکی ، واحدهای دورسنجی و سایر تجهیزات کمکی در زمینه پزشکی می توانند تولید EMI کنند . EMI حاصل از تجهیزات پزشکی می تواند باعث بروز اختلال در عملکرد خود دستگاه و سایر تجهیزات گردد.

- سایر منابع EMI فرکانس بالا : بسیاری از فرآیندهای صنعتی مانند فرستنده ها ، ترانسفورماتورها ، اینورترها ، ریزپردازنده ها و کنترلرها ، منابع تغذیه سوئیچینگ ، UPS ها و ...  EMI با فرکانس بالا تولید می کنند.